čtvrtek 7. listopadu 2019

Johanna Spyriová, Jitka Škápíková - Heidi, děvčátko z hor


Heidi je pětiletá holčička, sirotek, která vyrůstá jen se svou tetou Detý. Jednoho dne dostane teta nabídku na novou práci ve Frankfurtu, ale musí Heidi někam umístit. A tak se vypráví za jejím dědečkem, starým nevrlým Alpem, do hor. Jak se malá holčička vypořádá s drsnou přírodou a nepříjemným nabručeným starcem? Dokáže zapadnou mezi horaly? 


Autorka: Johanna Spyriová
Převyprávěla: Jitka Škápíková
Ilustrace: Sofie Helfertová
Nakladatelství: Fortuna Libri
Počet stran:
Rok: 2019

Recenze:

Příběh malé Heidi zavádí čtenáře o dobrých sto let zpátky, do míst, kde je nedotčená příroda, čistý horský vzduch a lidé, kteří si navzájem pomáhají. Do míst, kde nejcennější je zdraví a život a pokud má někdo střechu nad hlavou, seno pod hlavu, čím se přikrýt a co jíst, je vlastně boháč. 

Heidi jsem hltala už jako malá holka. Tehdy jsem ji četla v knize, která shromažďovala 365 pohádek a říkanek "na dobrou noc". Heidi tam byla na pokračování a já ji četla pořád dokola. Dodnes si pamatuji, jak na mě působilo horské prostředí, jak moc jsem toužila jako Heidi spát v podkroví na seně a chodit pást kozy. 



Netuším, zda Heidi, kterou jsem kdysi čítala, byl překlad originalu od Johanny Spyriové, tedy původní autorky celého příběhu, která se narodila v devatenáctém století. Nebo to byla již nějaká převyprávěná verze. Pod kůži se mi dostala o trošičku víc, než Heidi, kterou jsem četla nyní. Přesto jsem přesvědčená, že Jitka Škápíková, která tuto nádhernou knihu nyní pro Fortuna Libri převyprávěla, odvedla výbornou práci. 

Text je velmi čtivý, poetický, ale dostatečně jednoduchý, aby zaujal i menší děti, ať už čtenáře, nebo posluchače. Zároveň je i dostatečně slovně bohatý a dokáže vzbudit emoce. 

Knihu ilustrovala Sofie Helfertová a já nemám slov… nádherné upřímné ilustrace, které dokonale vystihují dobu, příběh i atmosféru. Opět jsem při čtení a prohlížení knížky zatoužila žít v horách, jako Heidi, Alp, Petr a jeho maminka a babička. 



I když jsem příběh o Heidi znala, čekalo mě překvapení. Ze své původní knížky si vůbec nevybavuji konec. Nebudu ho prozrazovat, ale musím napsat, že TOTO jsem nečekala, doslova mě to rozhořčilo, rozlítostnilo a nad chováním Detý se mi "otvírala kudla v kapse". 

Nelu zatím příběh moc nechytil, ale prohlížela obrázky a pořád se ptala, jak se jmenují postavy a hlavně kozy. Mě ale chytl úplně stejně, jako před třiceti lety. Johanna Spyriová očividně vytvořila příběh, který je skutečně nadčasový. 

Hodnocení: 100%

Nádhernou knížku o upřímné a spontánní holčičce -  Heidi, děvčátko z hor - zakoupíte na stránkách nakladatelství Fortuna Libri.




Žádné komentáře:

Okomentovat